12 lösningar

Alla städfirmor står med samma utmaningar

Skillnaden mellan städföretagen som lyckas och inte är förståelsen för problemen och förmågan att analysera den egna verksamheten. 

Intresseanmälan

Jag vill ha mer information

Spara tid
Öka vinsten
Väx snabbare
Kundvärde

De 12 vanligaste utmaningarna för ett litet städbolag

Att driva en städfirma är svårare än vad utomstående någonsin kommer att förstå. Komplexiteten och logistiken i kombination med låga marginaler gör att många städfirmor aldrig lyckas ta det stora klivet över tröskeln. 9 av 10 städfirmor i Sverige lyckas aldrig att växa och fastnar vid 5,5 anställda*Många förblir den lilla städfirman, med en hårt arbetande ägare som många gånger funderar på om det är värt mödan, risken och ensamheten.  * Almega Branschrapport Städ 2017

Känner du igen dig på något av problemen? Antagligen. Hör av dig och låt oss berätta mer om hur våra lösningar kan hjälpa dig och hur varje investerad krona ger dig 8kr tillbaka.

01 Schema
Att skapa ett effektivt arbetsschema i en användarvänlig miljö och distribuera ut arbetsschemat till medarbetarna på fält tillsammans med väsentlig kundinformation. (Om du jobbar i Google Kalender så är det verkligen dags att ta nästa kliv!)
02 Översikt
Att lyckas med logistiken samt att lägga ett slimmat städschema med ett högt täckningsbidrag och med minimalt med restid & ej debiterbar tid. Många firmor mäter inte ens intäkter / kostnader per schemat utan hoppas istället på det bästa. 
03 Kundtjänst
Att mäkta med kunder och deras förväntningar, speciellt privatkunder kan vara överväldigande. Kunder ringer i vått och torrt för att avboka, boka om, ändra eller fråga om städtiden vilket leder till stress och dålig arbetsro för arbetsledning och chefer. Vi ska inte ens tala om hur det är vid röda dagar!
04 Ombokningar
Att kunna erbjuda kunderna en flexibel tjänst, att aldrig boka av städningar och alltid kunna erbjuda ombokningar vid sjukdom, ledighet och röda dagar. Organiserat kaos?
05 Nyckelhantering
Stressfaktorn är hög, både för kontoret och personalen på fältet. Logistiken att få nycklar på rätt plats i rätt tid är tidsödslande, och vad kostar det inte varje gång någon ska hämta en nyckel? Hatmomentet nr.1
06 Tidsrapporter
Att få korrekta tidsrapporter från medarbetarna, där arbetsledningen kan validera att det som rapporterat stämmer. Hantera kunder som påstår att tiderna är felaktiga och personalen fuskar, ord mot ord?
07 Fakturering
Att fakturera tar tid, och det blir lätt fel. Tid är pengar. RUT hanteringen är enkel, så länge allt går som det ska...
Har du kontroll på din kundreskontra och skickar du ut påminnelser regelbundet och följer upp dessa?
08 Städprotokoll
Att göra i ordning städprotokoll, distribuera ut dessa till kunden och att se till att städprotokollet verkligen kommer fram, och inte får ben och försvinner? Omöjligt. Allt som allt tar det minst 30 minuter att ändra och administrera ett nytt städprotokoll.
09 Lagar & Regler
Att följa med i nya händelser och impletera nya rutiner anpassad efter lagar och regler. Har alla dina kunder signerat GDPR och PUL avtal?
10 Kostnadskontroll
Att ha kontroll över kostnader och intäkter, hur mycket debiterbar tid jämfört med ej debiterbar tid är det i schemat? Har du koll på hur många städtimmar du utförde i oktober? Eller hur hög vinstmarginal du har på varje arbetsschema?
11 Inventarier
40 dammsugare, 30 städvagnar, 58 arbetsjackor, 2 ångtvättar. Har du koll på vart allt befinner sig? Vet du vem som körde den vita skåpbilen för fem veckor sedan nu när du fått en faktura på en P-Bot?
12 Kommunikation
Att kommunicera ut information till kunder och kunna validera att kunden mottagit och förstått informationen. Hur många gånger har du hört från kunder "Jag har inte fått den informationen!" Många gissar vi på.
Ta steget och digitalisera din verksamhet
Bli en entrepenör på dina egna villkor
Share by: